"Tożsamość Nieznana, NN" Karolina Wójciak




"Tożsamość Nieznana, NN"
Karolina Wójciak
Wydawnictwo: ROZPISANI.PL
Liczba stron: 318
Ocena: 5+/6




Życie Krystiana nigdy nie należało do łatwych. Rodzice robili wszystko, by zapewnić godne warunki zarówno dla niego, jak i jego młodszej siostry. Ze względu na opiekę nad małą  Malwiną, pracowali na zmianę, gdy wracał ojciec do domu, do piekarni wychodziła mama. Niestety kobieta okazała się chora, a jej leczenie dość drogie, więc zaniedbała je i udawała przed wszystkimi, iż czuje się dobrze. Niespodziewanie w pracy nastąpił atak choroby, co spowodowało drastyczny wypadek. 

Największą tragedią, nie jest jednak fakt, iż dzieci stracili mamę, ale to, co jej śmierć uczyniła z ojcem. Załamał się, jedynym rozwiązaniem stał się alkohol, przestał dbać o potomstwo, wszystkie pieniądze szły na nałóg, wkrótce potem pojawiła się także w domu przemoc. Splot niefortunnych zdarzeń sprawił, że niepełnoletni Krystian coraz mniej radził sobie z zaistniałą sytuacją. W końcu, gdy puściły wszelkie hamulce, wykrzyczał ojcu prawdę, za co ten wyrzucił nieletniego na bruk. 


Początkowo chłopak próbował jedynie wyżebrać od obcych drobne kwoty na jedzenie i przespać się w noclegowni, z czasem jednak przekonał się, że mieszkanie na ulicy jest okrutne i w ten sposób nie przeżyje. Szansę na przetrwanie dostrzegł w obserwowanym od jakiegoś czasu kieszonkowcu, pragnął, by nauczył go tak sprawnie okradać ludzi. Nie miał pojęcia, iż nowy znajomy wprowadzi go do brutalnego świata przestępców, z którego nie łatwo się wyrwać.

„Wykrzyczałem mu, że to jego wina, że to przez niego mieliśmy takie złe życie, że to on doprowadził mamę do choroby, że nie był w stanie sam zarobić na rodzinę, a jego dzieci gniły w brudzie i smrodzie, bo dla niego dupy i wóda były ważniejsze. Wyrzucił mnie za drzwi. Zamknął je na zamek i kazał nigdy nie wracać. Krzyknął jeszcze, że już nigdy nie pomyśli o mnie jak o swoim synu i że od tamtej pory już dla niego nie istniałem. Tego dnia zostałem bezdomnym szesnastolatkiem”.

Lena jest studentką dziennikarstwa. Nigdy nie miała powodu, by narzekać na brak pieniędzy. Jej ojciec jest znanym i szanowanym prawnikiem, posiada mnóstwo znajomości. Mężczyznę charakteryzują głównie bezwzględność i upór, słynie z tego, iż wyciągnie z więzienia każdego przestępcę. Tak samo stanowczy i nieugięty jest wobec własnego dziecka, pragnie nastolatkę kontrolować, stele narzuca swą wolę, wobec czego ona stara się jak najczęściej buntować.

Dziewczyna obwinia go również za pobyt matki w szpitalu psychiatrycznym, twierdzi, że to przez jego postawę, poświęcenie się wyłącznie pracy, nie rodzinie. Lena nie jest stereotypową córką bogacza, dla niej dobrobyt ma niewielkie znaczenie, marzy jej się niezależność. Nie do końca podoba jej się też świat, w którym się obraca, dostrzega w nim coraz więcej fałszu, manipulacji, nie rozumie, jak pozycja społeczna może być dla kogoś rzeczą najistotniejszą.
  
"Praca go napędzała, sukcesy cieszyły, a my z mamą zostałyśmy odłożone na bok. Zdawało mi się, że w pewnym momencie zapomniał, że ma rodzinę. Raz zostawił nas nawet na kilka miesięcy i przeprowadził się do innego miasta po to, by móc być na bieżąco z jakąś ważną sprawą. Przejmował się tym bardziej niż nami. To przez niego mama zachorowała. "


Dwie odrębne, całkowicie różne historie, ukazujące przeciwstawne środowiska niespodziewanie łączą się w szokującą, emocjonującą całość.

Jakie będą konsekwencje scalenia tych dwóch kompletnie odmiennych światów?


Wbrew pozorom nie  jest to kolejna banalna miłosna opowiastka o tym jak bogata, rozpuszczona księżniczka zakochuje się w biednym, zbuntowanym chłopaku. "Tożsamość Nieznana, NN" to pełnokrwisty, zaskakujący kryminał, w którym znajdziecie znacznie więcej dosadnych opisów przestępstw, niż uniesień miłosnych.

Autorka nie boi się poruszać trudnych tematów takich jak przemoc, alkoholizm, molestowanie, handel narkotykami, gwałty. Doskonale nakreśliła również brutalny i bezwzględny świat przestępczy. Szczerość przekazu to bez wątpienia ogromna zaleta tej powieści. Pisarka opisała wiele makabrycznych zbrodni bez owijania w bawełnę, co nadaje historii mrocznego, zatrważającego klimatu. Charakterystyka życia bogaczy także wypadła bez zarzutu. Czytelnik doskonale dostrzega wszelkie kontrasty, które poróżniają dwójkę bohaterów.

Na uwagę zasługują oczywiście doskonale nakreślone portrety psychologiczne postaci. Mamy niespotykaną możliwość wejść w umysł chłopaka z biednej, niestety patologicznej rodziny. Widzimy również jaka przemiana zachodzi w nim przez kolejne lata, możemy dokładnie poznać jego sytuację, zrozumieć postępowanie. Analizujemy także uczucia zamożnej dziewczyny, która stopniowo zaczyna dostrzegać coraz więcej wad swojego stanu materialnego.

Co ważne, problemy naszych bohaterów znacząco odbiegają od rozterek zwykłych nastolatków, oboje zostali ciężko doświadczeni przez los, ich priorytety różnią się od potrzeb znajomych. To zdecydowanie osoby, zmuszone przez środowisko, by dorosnąć prędzej niż rówieśnicy. Krocząc po kolejnych stronach stajemy się naocznymi świadkami, jak niekiedy trudna sytuacja życiowa zmusza ludzi do okropnych czynów, które potem rzutują na ich przyszłości. Książka uzmysławia, że nie można nikogo oceniać po pozorach, na pierwszy rzut oka. Nie wszystko jest takim, jakim się zdaje, nie każdą decyzję można podjąć dobrowolnie.

Styl autorki jest nienaganny, w lekki i przystępny sposób przybliża nam naprawdę trudną tematykę. Pozycja może nie trzyma w jakimś przerażającym napięciu, ale mimo wszystko z ogromnym zainteresowaniem połykamy kolejne strony, pragniemy poznać losy bohaterów, zatracamy się w ich historii. Całość czyta się niezwykle szybko, nie sposób przerwać tak wciągającą lekturę.

Jest to również zasługa nieprzewidywalności fabuły. Początkowo nawet nie przypuszczałam, co łączy dwójkę głównych postaci. Odgadłam to dopiero parę stron przed tym, gdy autorka sama zdecydowała się zdradzić ów sekret, co uważam za ogromny plus. Z  fascynacją chłonęłam tę powieść i nawet nie liczyłam na taki zwrot akcji, potem było już tylko goręcej.

"Tożsamość Nieznana, NN." to niesamowicie wciągająca, wzbudzająca wulkan emocji, pełna kontrastów, trudna historia, przedstawiająca rzeczywistość z dwóch zupełnie odmiennych perspektyw. Jej nieprzewidywalność, autentyczność oraz kontrowersyjność sprawi, że z entuzjazmem będziecie kroczyć po kolejnych stronach, w ogromny niepokoju zmierzać ku finałowi. Wstąpcie do brutalnego, bezwzględnego świata przestępców, zatraćcie się w tajemniczym klimacie i sprawdźcie, czy na pewno każdy zasługuje na drugą szansę. Gwarantuję, że spędzicie z tą pozycją niesamowite chwile, a po lekturze jeszcze długo będziecie zastanawiać się nad faktem, jak ironiczny bywa ludzki los.
Gorąco polecam!



Za egzemplarz recenzencki, bardzo dziękuję Autorce!


16 komentarzy:

  1. Książki poruszające trudne tematy, pełne emocji i dające do myślenia, to zdecydowanie coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam o tej książce ani razu i aż jestem zaskoczona, bo tak dobry twór zasługuje na o wiele większy rozgłos.
    Lubię, kiedy w książkach poruszane są trudne tematy, a tu na dodatek mamy jeszcze świetnie nakreślone portrety psychologiczne postaci, lekki styl i niebanalność. Koniecznie muszę to przeczytać!
    Genialna recenzja ♡♡

    OdpowiedzUsuń
  3. Po opisie nie sądziłabym, że to kryminał. Zapisuję sobie ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Może kiedyś przeczytam ale raczej w bardziej odległej przyszłości niż bliższej ;)

    Pozdrawiam
    https://ksiazki-czytamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślałam, że to kolejny romans, a tu proszę, niespodzianka, brzmi naprawdę ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaskoczyłaś mnie, byłam przekonana, że będzie romans a tu niespodzianka. Zainteresowałaś mnie tą pozycją, więc się za nią rozejrzę ;)

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  7. Kurczę, jak tak przedstawiasz tę książkę to mam wielką ochotę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Autorka jest da mnie nowa, a o samej książkę nie słyszałam. W wolnej chwili przyjrzę się jej bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  9. Autorki nie znam, ale fabuła brzmi bardzo interesująco, jestem ciekawa co łączy bohaterów:)
    Book Beast Blog

    OdpowiedzUsuń
  10. Do tej pozycji mam mieszane uczucia, ale chyba dam jej szansę ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Muzę sama sprawdzić co i jak ;) może to będzie bestseller? trzeba przeczytać !!

    OdpowiedzUsuń
  12. Chyba jestem zaciekawiona, chociaż nie wiem dlaczego do końca :D zobaczymy, może poczytam

    OdpowiedzUsuń
  13. Średnio mnie ciekawi ta książka, ale chętnie polecę ją mojej koleżance :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  15. Przeczytałam jak narazie tą drugą książkę i jestem nią szczerze zachwycona, obecnie jeszcze ta pozostała mi do przeczytania. Genialna recenzja :)
    http://recenzentka-doskonala.blogspot.com/2018/05/przedpremierowo-ja-chyba-zwariuje-agata.html

    OdpowiedzUsuń

"Opowiem ci, mamo, co robią psotne stwory" Ewa Podleś

"Opowiem ci, mamo, co robią psotne stwory" Ewa Podleś NASZA KSIĘGARNIA "Opowiem ci, mamo" to pięknie zilustrowana se...