"Ułamek sekundy" Douglas E. Richards




"Ułamek sekundy"
Douglas E. Richards
Wydawnictwo: NIEZWYKŁE
Liczba stron: 474
Ocena: 5/6



„Czas, tak jak grawitacja, był barierą ustanowioną przez sam Wszechświat. Ludzkość buntowała się przeciw ograniczeniom, dążąc do ich pokonania.”

Ułamek sekundy to bardzo krótki odcinek czasu. Zdawać by się mogło, że jego znaczenie jest naprawdę nieistotne, jednak wbrew pozorom, ten moment wystarczy, by dokonać kolosalnych zmian, które obejmą nie tylko pojedyncze jednostki, ale nawet cały świat. Jenna, dziewczyna wyjątkowo błyskotliwego fizyka, wkrótce będzie miała okazję przekonać się o tym na własnej skórze i to w dość brutalny sposób.

Wszystko zaczyna się od wyjazdu kobiety do siostry, gdy podczas jej nieobecności Nathan dostaje niesamowitego olśnienia i dokonuje przełomowego odkrycia. Po powrocie pragnie jak najprędzej podzielić się wspaniałą wiadomością z ukochaną, jednak romantyczna kolacja zostaje nieznośnie przerwana przez nalot tajemniczych, uzbrojonych osobników. Na pierwszy rzut oka widać, iż należą do jakiejś ważnej organizacji, naukowcy nie mają z nimi szans, zostają uprowadzeni. Cała akcja wydaje się bardzo tajemnicza, porwani nie są informowani dokąd jadą, ewidentnie ma to jednak związek z odkryciem fizyka. Wkrótce sprawy przybierają dramatyczny obrót, konkurencyjna grupa pragnie za wszelką cenę odbić wynalazcę. Wygląda na to, że jest on naprawdę kimś szczególnym, dlatego oprawcy nie mogą pozwolić sobie na klęskę, co kończy się wyjątkowo tragicznie.

Jak wielkiego odkrycia dokonał Nathan i dlaczego znalazł się w tak wielkim niebezpieczeństwie?

Kto stoi za uprowadzeniem fizyka oraz jego ukochanej i jak potężną ma władzę?

Jak kolosalną wartość dla ludzkości może mieć zwykły ułamek sekundy?

 "Kto nie chciałby czasem powrócić do jakiegoś punktu i naprawić błędu czy wyrządzonego zła, zmienić bieg wydarzeń?"


Odkąd pamiętam fascynował mnie motyw podróży w czasie, a także związane z nią paradoksy, dlatego z ogromną ciekawością sięgnęłam po książkę D.E. Richardsa. Najbardziej intrygowało mnie, jak autor ukaże znaczenie przemieszczenia czegoś w przeszłość, zaledwie o mgnienie oka. Doskonale wiadomo przecież, iż nie można dokonać przełomowych zmian w moment. Co innego, gdy chodzi o powrót do dzieciństwa czy innej epoki, wtedy pojawia się możliwość silnego ingerowania w wydarzenia i zmiana przyszłości, ale przecież w trakcie niecałej sekundy żaden człowiek nie jest w stanie wykonać najmniejszego ruchu. Nie tylko ja miałam wątpliwości, sam bohater także nie widział praktycznego zastosowania tych podróży. Szybko jednak wyszło na jaw, iż nie wzięliśmy pod uwagę wszystkich okoliczności...

Powieść zdecydowanie należy do pozycji skłaniających do głębokich przemyśleń na tematy, w które raczej nie zanurzamy się każdego dnia. Wszyscy znamy oddziaływania fizyczne obserwowane w przyrodzie, zdajemy sobie sprawę czym jest czas, ale traktujemy to, jak coś oczywistego, rozbici między obowiązkami, przyjemnościami i odpoczynkiem, nie zastanawiamy się nad znaczeniem wszelkich teorii czy hipotez naukowych. "Ułamek sekundy" wprowadza nas w iście filozoficzno-naukowy nastrój, kieruje naszą uwagę na te fundamentalne zasady, otwiera oczy, a przede wszystkim uświadamia, jakie dramatyczne mogą być konsekwencje zabawy człowieka w Boga oraz jego megalomanii.

Powieść nie należy do książek lekkich, banalnych, zdecydowanie wymaga od czytelnika skupienia i zaangażowania, dlatego swoich sympatyków odnajdzie zwłaszcza wśród osób, które interesują się zagadnieniami naukowymi oraz motywem pętli czasowej. Każdy czytelnik o otwartym umyśle, pragnący stale poszerzać swoją wiedzę, łakomy ciekawostek i lubiący wszelkie spekulacje, przepadnie w tej historii i z ogromną pasją będzie pochłaniał kolejne strony.

Niezwykle podobało mi się, że autor wytłumaczył trudne terminy w niesłychanie przystępny, wizualny sposób, posłużył się do tego kultowym filmem "Powrót do przyszłości", dzięki czemu naprawdę skomplikowane pojęcia stały się bardziej zrozumiałe. Muszę niestety przyznać, iż nie jestem typem naukowca i niektóre zagadnienia były dla mnie zbyt zawiłe i nie byłam w stanie ich opanować.

Nie obawiajcie się jednak, "Ułamek sekundy" nie jest podręcznikiem do fizyki. To wciągający od pierwszych stron thriller, z niesamowicie wartką akcją, licznymi elementami zaskoczenia, przesycony inteligentnymi dialogami i wyjątkowym klimatem. Początkowo nawet nie mamy pojęcia, kto porwał naszych bohaterów, jaką ma władzę i dlaczego tak bardzo mu zależy na odkryciu fizyka. Stopniowo dostrzegamy, jak ogromne niebezpieczeństwo grozi nie tylko postaciom, ale i całej ludzkości.

Dwie rywalizujące grupy są nieobliczalne, nie cofną się przed niczym, byle tylko zdobyć upragniony cel. Dzięki niewiarygodnym zdolnościom i doświadczeniom detektywa, wynajętego przez Jennę, nie będzie to jednak łatwe zadanie. Ten sprytny duet wielokrotnie zwiedzie przeciwnika, będzie pragnął dociec prawdy i wydedukować, który zespół ma poczciwe zamiary. Bardzo trudno natomiast odgadnąć, kto jest przyjacielem, a kto wrogiem,  przywódcy perfekcyjnie zwodzą i manipulują, dlatego decyzja będzie wyjątkowo trudna, zwłaszcza, że na szali zostały postawione losy całego świata.

Należy również wspomnieć o wykreowanych przez autora postaciach. To bez wątpienia osoby nietuzinkowe, niezwykle inteligentne , racjonalne i pomysłowe. Dla nich najważniejsze jest dobro ogółu, nie myślą egoistycznie. Nie da się ich nie polubić, kibicujemy im od samego początku i wierzymy, iż mimo wszystko, uda im się wygrać tę nierówną walkę.

"Każdy ma swoją definicję utopii. (...) Nieograniczone bogactwo, koniec terroryzmu, świat zamieszkany wyłącznie przez genialnych, doskonale wykształconych ludzi. Brzmi świetnie, gdyby tylko pozostali nie musieli ponosić kosztów realizacji tej wizji."  

"Ułamek sekundy" to zdecydowanie nieszablonowy thriller, który wciągnie was na długie godziny i nie pozwoli o sobie zapomnieć jeszcze wiele dni po lekturze. Douglas E. Richards stworzył niezwykłą mieszankę, w jakiej fizyczne zagadnienia przeplatają się z dynamiczną, zdumiewającą akcją, a naukowa terminologia tylko podsyca ciekawość.  Jeśli interesuje was motyw podróży w czasie, związane z nią paradoksy, a także lubicie być notorycznie zaskakiwani i trzymani w niemiłosiernym napięciu,  książka z pewnością skradnie wasze serce! To prawdziwa gratka dla osób głodnych fascynujących ciekawostek i dociekliwych spekulacji. Niekonwencjonalna wizja autora zafunduje Wam wielogodzinne rozmyślanie na temat konsekwencji ingerencji człowieka w pasjonującą czasoprzestrzeń także uświadomi, w jak niewielkim stopniu udało nam się poznać tajemnice Wszechświata. Polecam gorąco!



Za możliwość poznania powieści, bardzo dziękuję Wydawnictwu NieZwykłe! 


10 komentarzy:

  1. Od dłuższego czasu mam ochotę sięgnąć po tę książkę :) I na pewno to zrobię, kiedy mój stosik nieco zmaleje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kotek entuzjastyczny i recenzji, nie sposób się nie skusić.

    OdpowiedzUsuń
  3. Thriller bogaty w ciekawostki i elementy wiedzy jest tym, po co chętnie sięgnę i przeczytam. Dziękuję za propozycję. Pozdrawiam, Zdzisław ww.krainslowa.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka czeka już u mnie na półce, mam nadzieję, że jak najszybciej znajdę dla niej trochę czasu bo jestem jej bardzo ciekawa. Do tego jeszcze ty podsyciłaś moją ciekawość, więc teraz na pewno za nią chwycę! :))
    Buziaki :**
    Wika z Książki według Wiktorii

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię takie nietuzinkowe thrillery. Zapisuję sobie ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam ją na półcę i nie mogę się doczekać,kiedy po nią sięgnę. Słyszałam o niej same pozytywne opinie, co zaostrzyło mój apetyt na nią ^^

    Pozdrawiam i zapraszam:
    Biblioteka Feniksa

    OdpowiedzUsuń
  7. Czuję się naprawdę zaintrygowana :) również uwielbiam motyw podróży w czasie, ale jakoś nie jestem w stanie sobie wyobrazić, co może zmienić tytułowy ułamek sekundy, więc jestem bardzo ciekawa, jak autor rozwinął ten temat.

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam wielką ochotę na tę książkę :D
    Kiedyś może i mnie się uda ją przeczytać :D

    Buziaki,
    coraciemnosci.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. To książka dla mnie! Zainteresowałaś mnie i to bardzo:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawi mnie ta książka! Nawet mam ją u siebie na półce ;) Mam nadzieję, że w wakacje uda mi się ją przeczytać :)

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń

"Opowiem ci, mamo, co robią psotne stwory" Ewa Podleś

"Opowiem ci, mamo, co robią psotne stwory" Ewa Podleś NASZA KSIĘGARNIA "Opowiem ci, mamo" to pięknie zilustrowana se...